Sublimacja to zjawisko znane w fizyce od kilku wieków. Przemysłowe wykorzystanie sublimacji nastąpiło jednak dopiero w ostatnich kilkunastu latach. Produkcja odzieży z zastosowaniem druku sublimacyjnego stała się biznesem dostępnym bez dużego nakładu finansowego. Sprawdź, co musisz wiedzieć o sublimacji i jak ją możesz wykorzystać.
Jaka jest definicja sublimacji?
W fizyce wyróżniamy trzy podstawowe stany skupienia. Należą do nich stan stały, gazowy oraz ciekły. Sublimacja to zjawisko, które polega na przechodzeniu pomiędzy stanem stałym i gazowym. Przejście to odbywa się z pominięciem stanu ciekłego. Sublimacja została opisana przez średniowiecznego alchemika, który nazywany jest w literaturze pseudo-Geberem. W przyrodzie możemy zaobserwować również zjawisko odwrotne do sublimacji. Jest nim resublimacja. Polega ona na przejściu ze stanu gazowego w stały. Jednak tylko sublimacja zyskała swoją popularność skutkującą wykorzystaniem w przemyśle.
Na czym polega druk sublimacyjny?
Sublimacja druk umożliwia na wielu przedmiotach. Warunkiem jest jednak odpowiednie podłoże. Odzież przeznaczona na Nadruk sublimacyjny musi składać się w przeważającej części z poliestru. Jest to materiał, który dobrze absorbuje tusze sublimacyjne wykorzystywane podczas druku. Nadruk z wykorzystaniem sublimacji możliwy jest również na kubkach i innych gadżetach. Przed wykonaniem wydruku muszą one zostać pokryte specjalną powłoką. Powłoka ta składa się w przeważającej części z poliestru.
Jakie zalety i wady ma nadruk sublimacyjny?
Druk wykonany za pomocą sublimacji jest odporny na pranie i prasowanie. Dobrze wygląda nawet po długotrwałym noszeniu odzieży z nadrukiem. W procesie druku stosowane są wyłącznie cztery barwniki oznaczone skrótem CMYK. Prostota przygotowania sprawia, że druk sublimacyjny jest opłacalny nawet przy niewielkich ilościach. Technologia nie wymaga inwestycji w skomplikowane urządzenia. Ma jednak jedną wadę. Sublimacja druk umożliwia wyłącznie w innych kolorach niż biały. Wzory zawierające biały kolor muszą zostać wydrukowane na przedmiocie o białym kolorze. Wówczas w osiągnięciu pożądanego efektu pomaga kolor koszulki lub gadżetu.