Profesjonalna mapa procesów w firmie pozwala świetnie zobrazować to, jak działa dane przedsiębiorstwo od strony procesowej. Nie ma znaczenia branża, rodzaj klientów czy model biznesowy. Mapowanie procesów w firmie usługowej czy handlowej pokazuje, jak procesy są ze sobą powiązane i kto za dany proces odpowiada.
Mapa procesów w firmie – do czego można ją wykorzystać?
Mapowanie jest narzędziem, za pomocą którego można wprowadzać zmiany w organizacji firmy. Dzięki mapowaniu można zoptymalizować koszty, gdyż zebrane dane stanowią idealną bazę do wskazania miejsc w firmie, gdzie można je ograniczyć.
Mapowanie wykorzystywane jest jako narzędzie do wzrostu efektywności. Dzięki niemu można wyeliminować miejsca o niskiej efektywności oraz uporządkować sposób działania. Mapa procesów pozwala na znalezienie wąskich gardeł w funkcjonowaniu organizacji.
Korzyści z mapowania procesów w firmie
Graficzne przedstawienie procesów zachodzących w firmie niesie ze sobą wiele korzyści. Między innymi można ujednolicić funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa oraz zobaczyć, jak rozwijająca się firma będzie obsługiwać swoje procesy.
Mapa procesów w firmie prowadzi do udoskonalenia jakości oraz robotyzacji procesów. Łatwiej, szybciej i taniej można wdrożyć nowe lub uprawnić działające systemy informatyczne, a także wdrożyć nowych pracowników w arkana firmy. Dzięki temu firma oszczędza na szkoleniach, które musiałaby zapewnić nowo zatrudnionym pracownikom.
Co znajduje się w mapie procesów firmy?
Mapowanie pokazuje czynności, jakie realizowane są wewnątrz danego procesu. Wskazany jest także właściciel procesu oraz zawarte są informacje wejściowe i wyjściowe. Mapa procesów zawiera informacje i dokumenty, które przepływają pomiędzy procesami i obrazuje, jak procesy są ze sobą powiązane.
W mapowaniu należy skupić się na podstawowych procesach biznesowych, czyli sprzedaży, obsłudze klienta oraz realizacji zamówień. Nie wolno pominąć również procesów pomocniczych, czyli księgowości, administracji czy wsparcia sprzedaży.