Mapa procesów w firmie – do czego można ją wykorzystać?

Profesjonalna mapa procesów w firmie pozwala świetnie zobrazować to, jak działa dane przedsiębiorstwo od strony procesowej. Nie ma znaczenia branża, rodzaj klientów czy model biznesowy. Mapowanie procesów w firmie usługowej czy handlowej pokazuje, jak procesy są ze sobą powiązane i kto za dany proces odpowiada.

Mapa procesów w firmie – do czego można ją wykorzystać?

Mapowanie jest narzędziem, za pomocą którego można wprowadzać zmiany w organizacji firmy. Dzięki mapowaniu można zoptymalizować koszty, gdyż zebrane dane stanowią idealną bazę do wskazania miejsc w firmie, gdzie można je ograniczyć.

Mapowanie wykorzystywane jest jako narzędzie do wzrostu efektywności. Dzięki niemu można wyeliminować miejsca o niskiej efektywności oraz uporządkować sposób działania. Mapa procesów pozwala na znalezienie wąskich gardeł w funkcjonowaniu organizacji.

Korzyści z mapowania procesów w firmie

Graficzne przedstawienie procesów zachodzących w firmie niesie ze sobą wiele korzyści. Między innymi można ujednolicić funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa oraz zobaczyć, jak rozwijająca się firma będzie obsługiwać swoje procesy.

Mapa procesów w firmie prowadzi do udoskonalenia jakości oraz robotyzacji procesów. Łatwiej, szybciej i taniej można wdrożyć nowe lub uprawnić działające systemy informatyczne, a także wdrożyć nowych pracowników w arkana firmy. Dzięki temu firma oszczędza na szkoleniach, które musiałaby zapewnić nowo zatrudnionym pracownikom.

Co znajduje się w mapie procesów firmy?

Mapowanie pokazuje czynności, jakie realizowane są wewnątrz danego procesu. Wskazany jest także właściciel procesu oraz zawarte są informacje wejściowe i wyjściowe. Mapa procesów zawiera informacje i dokumenty, które przepływają pomiędzy procesami i obrazuje, jak procesy są ze sobą powiązane.

W mapowaniu należy skupić się na podstawowych procesach biznesowych, czyli sprzedaży, obsłudze klienta oraz realizacji zamówień. Nie wolno pominąć również procesów pomocniczych, czyli księgowości, administracji czy wsparcia sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *