Produkowanie gadżetów i odzieży z nadrukiem to ciekawy pomysł na biznes. Dzięki nowoczesnym technologiom można na przedmiotach i odzieży łatwo umieszczać wzory zaprojektowane przez klientów. Najbardziej popularną metodą wykorzystywaną przy takiej produkcji jest druk sublimacyjny. Na czym on polega? Jaka jest jego przewaga nad innymi technikami? O tym w poniższym tekście.
Czym jest druk sublimacyjny?
Druk sublimacyjny to technika, która oparta jest na zjawisku sublimacji. Z pojęciem sublimacji zetknęliśmy się na lekcjach fizyki. Jest to zjawisko, które polega na przejściu ze stanu stałego bezpośrednio w stan gazowy. Sublimacja nie uwzględnia przejścia w stan ciekły. Zjawisko to zostało wynalezione już dawno. Obecnie jest powszechnie wykorzystywane w przemyśle.
Zalety druku sublimacyjnego
Podstawową zaletą druku sublimacyjnego jest niski koszt. Sublimacja druk czynni opłacalnym już od pierwszej sztuki przedmiotu. Do przygotowania wydruku nie potrzeba żadnych form i szablonów. Wzór do wydruku zapisany jest w pamięci komputera. Stamtąd przenoszony jest na przedmiot za pomocą specjalnych tuszy sublimacyjnych. Zaletą tej techniki jest możliwość druku nie tylko na odzieży. Nadruk sublimacyjny jest dostępny również na kubkach, podkładkach po mysz i wielu innych gadżetach.
Wady druku sublimacyjnego
Wadą tej technologii jest konieczność zapewnienia odpowiedniego podłoża dla wydruku. Sublimacja druk czyni możliwym wyłącznie na powierzchni z przewagą poliestru. Podczas wydruku niedostępny jest kolor biały. W związku z tym wykonywanie kolorowych nadruków możliwe jest wyłącznie na podłożu o białym kolorze. Na podłożu w innym kolorze niż biały najlepiej sprawdzi się jednobarwny nadruk sublimacyjny.
Alternatywy dla druku sublimacyjnego
Jest wiele alternatyw dla druku sublimacyjnego. Wzory na odzieży można wykonywać w postaci haftu. Wadą tej technologii jest jednak czasochłonność i wysoki koszt. Inną możliwością jest sitodruk. W tym przypadku na przeszkodzie może stanąć konieczność wykonania specjalnej formy. Na rynku dostępna jest również technologia termotransferu. Tutaj wadą może być jednak nieopłacalność przy małych nakładach. Wszystko to sprawia, że druk sublimacyjny jest ciekawym rozwiązaniem dla wszystkich amatorów znakowania odzieży i nadruków na gadżetach.